املاک

هزینه تعمیرات را موجر یا مستاجر کدام یک باید بپردازد؟

تعنیرات مستاجر

هزینه تعمیرات مورد اجاره را مستاجر یا موجر کدام یک باید بپردازد؟

سلام از ایام قدیم تا به امروز یکی از دغدغه های مالک و مستاجر روابط.تعهدات و وظایف هر کدام بوده است یکی از قصه های قدیمی نیز تعمیرات مورد اجاره است.هر خانه و آپارتمانی در طول زمان نیازمند تعمیرات و بازسازی می باشد ولی اگر مستاجر باشید همیشه درگیر این موضوع که پرداخت این هزینه ها به عهده شماست یا صاحب خانه؟ و یا حتی کدام هزینه ها را باید مستاجر و کدام یک را مالک پرداخت کند؟

مسئله جایی پر رنگ تر و پیچیده تر می شود که هیچ کدام از طرفین این هزینه ها را قبول نمی کنند و در بهترین حالت با نارضایتی اقدام به پرداخت می کنند و حتی گاهی اختلاف و دعواهای شدیدی به وجود می آید

قانون مشاورین املاک در این زمینه چه می گوید:

مطابق قانون مشاورين املاك كشوري، پرداخت هزينه‌هاي آب، برق، گاز و تلفن مربوط به همان واحد به‌عهده مستأجر است. همچنين پرداخت هزينه تعمير و سرويس آسانسور به‌صورت جزئي و هزينه شارژ ساختمان نيز با مستأجر خواهد بود. جبران هر نوع خرابي‌اي كه مسبب آن مستأجر باشد، (مثلا يك لامپ بسوزد يا يك شيشه بشكند)، رفع مشكل فاضلاب پس از چند‌ماه اقامت مستأجر در محل و همينطور پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداري به‌عهده مستأجر است. در مقابل، هزينه تعميرات عمده آسانسور يا ديگر نقاط خانه، هزينه رفع مشكل فاضلاب در بدو ورود مستأجر به محل و هزينه عوارض نوسازي شهرداري نيز به‌عهده صاحبخانه خواهد بود. همچنين تعميرات تركيدگي لوله يا مشكلاتي از اين دست نيز را صاحبخانه بايد بپردازد و مسئوليتي به‌عهده مستأجر نيست. به موجب ماده ۴۸۶ قانون مدنی، «تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستأجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستأجره لازم می‌باشد».

قانون روابط موجر و مستاجر چه میگوید:

همچنین مطابق قانون موجر و مستاجر: «در صورتی که در ملک اجاره داده شده عیبی به وجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می شود. هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر است و هزینه تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است. تشخیص هزینه های جزیی یا فرعی از هزینه های کلی و اساسی، تابع عرف است؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است. به عنوان مثال هزینه های مرتبط با سرویس سالیانه شوفاژ و تعمیرات جزیی آن به عهده مستاجر است و هزینه های مرتبط با مشکلات جدی در موتورخانه قطعا بر عهده مالک قرار دارد.»

چه زمانی مستاجر می تواند این هزینه ها را از موجر طلب کند؟

همچنین توجه داشته باشدی که مستأجر در صورتی می‌تواند هزینه تعمیرات و تغییرات انجام شده در مورد اجاره را از موجر مطالبه کند که این تعمیرات با اجازه موجر انجام شده باشد. بنابراین قبل از هر اقدامی برای تعمیر باید با صاحبخانه تماس بگیرید. صاحب خانه موظف است که در زمان مشحص به شما پاسخ دهد. با مالک درباره فوریت تعمیرات صحبت کنید و سعی کنید برای زودتر تعمیر شدن خرابی‌ها با او همکاری کنید. امّا اگر مالک در زمان مناسب پاسخگو نبود و به نظر شما این کار غیر منطقی است، می‌توانید برای تعمیرات با هزینه شخصی اقدام کنید اما زمان تماس با صاجب خانه و پاسخی که دریافت کرده اید و دلیل اینکه چرا زمان پاسخگویی طولانی شده را مستند کنید. همچنین تمام فاکتورهای مخارج را نگه داری کنید تا مدرک مستدلی برای ارایه داشته باشید.

اگر شما اجاره نشین هستید یا ملک و املاکی دارید که همیشه در اجاره است:

اگر شما هم اجاره نشین هستید و یا هر ساله ملک و آپارتمان خود را اجاره می دهید گروه آموزشی سروش مقدسی برای شما یک دوره آموزشی جامع تحت عنوان روابط موجر و مستاجر را که بیش از یک ساعت پادکست آموزشی (قایل صوتی) می باشد را تهیه کرده که یکبار برای همیشه پرونده اختلافات و مشکلات مالک و مستاجری را بسته است و علاوه بر این نحوه صحیح و اصولی تنظیم اجاره نامه نیز در آن گنجانده شده است که در هنگام عقد قرارداد با رعایت کردن آن در آینده به هیچ مشکلی بر نخورید.

برای تهیه دوره آموزشی تنظیم مبایعه نامه و خرید و فروش ملک بدون ریسک

اینجا کلیک کنید کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *