املاک

نحوه محاسبه سن املاک و آپارتمان

چطور می‌توان سن هر ساختمان را تشخیص داد؟

سلام . همانطور که می‌دانید طول عمر مفید هر سازه‌ای مدت مشخص و محدودی دارد و پس از گذر این بازه‌ی زمانی، ملک یا ساختمان مورد نظر در گروه ساختمان‌های قدیمی و کلنگی قرار خواهد گرفت و نمی‌توان به عنوان یک ساختمان نوساز با ملکی با امکان سکونت مطلوب به آن نگاه کرد. این موضوع در بازار املاک اهمیت بسیاری دارد. چرا که سن بنا علاوه بر تاثیرگذاری روی قیمت آن، برای دریافت تسهیلات بانکی ویژه‌ی مسکن و برنامه‌ریزی مالک برای سکونت در خانه هم مهم است. به عبارت دیگر، این موضوع که پیش از معامله‌ی هر نوع ملکی، سن بنا مشخص باشد برای خریداران اهمیت بالایی دارد و درصورتی که خریداران ملک پیش از امضای مبایعه‌نامه و عقد قرارداد به این مساله‌ی مهم توجه نکنند، تبعات آن و خسارات احتمالی ناشی از این بی‌توجهی گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.

و از طرفی هم یکی از اختلافاتی که عموماً مابین خریدار و فروشنده اتفاق می‌افتد، مشکل بر سر محاسبه سن ساختمان است، چراکه عمر مفید یک ساختمان در ایران حدود 30 سال است و محاسبه سن دقیق ساختمان در تصمیم‌گیری به خرید آن تأثیر زیادی دارد.

مبنای محاسبه سن ساختمان:

سن واقعی یک ساختمان از زمان پی‌ریزی اولیه آن و تشکیل فونداسیون باید موردمحاسبه قرار بگیرد. مبنای این نوع سن بر اساس تاریخ صدور جواز و یا پروانه ساختمانی است. ولی از طرفی هم میتوان به این شکل نگاه کرد که از زمانی که انشعابات و امکان سکونت برای یک ملک فراهم شود، سن بهره‌برداری آغاز خواهد شد؛ و عموماً مبنای چنین محاسبه‌ای بر اساس تاریخ نصب کنتور است. و عده ای هم اعتقاد دارند زمانی که اسناد پایان کار، صورت‌مجلس تفکیکی و سند قطعی ملک صادر شود، از آن زمان سن سندی موردمحاسبه قرار می‌گیرد.

ولی کدام مورد صحیح تر است ؟

به نظر و عقیده ما سن واقعی ساختمان که همان تاریخ اخذ مجوز ساختمانی است عموماً برای بانک‌ها و مؤسسات بانکی موردتوجه است و برای آن‌ها مبنای محاسبه سن ساختمان بر این اساس است. سن سندی و سن بهره‌برداری ساختمان نیز عموماً برای قیمت‌گذاری و اعلام مالکین به خریداران است و لازم است خریداران با درخواست کپی پروانه ساختمانی و یا تاریخ آن بررسی کنند تا فاصله زیادی با تاریخ نصب انشعابات و یا تاریخ سند قطعی وجود نداشته باشد.

یک نکته بسیار مهم و تاثیر گذار تاثیر سن آپارتمان بر قیمت آن است

یکی از عواملی که به طور مستقیم روی قیمت بنا تاثیر دارد، سن ساختمان است. طبیعی است که هر فردی ترجیح می‌دهد در ساختمانی نوساز سکونت کند؛ اما افرادی که توان مالی محدود و بودجه‌ی کمتری برای خرید خانه دارند، به دنبال ساختمان‌هایی هستند که سن آن کمتر از ده سال باشد. چرا که این موضوع باعث کاهش قیمت خانه خواهد شد.

و اما نکته آخر سکونت یا ساخت‌وساز ؟

در صورتی که خریدار به دنبال خرید خانه برای سکونت چندین و چند ساله‌ی خود باشد، طبیعی است که خانه‌ای سالم و با سن پایین بخواهد؛ اما یک انتخاب اشتباه می‌تواند همه برنامه‌ریزی‌های او برای سکونت را به بریزد. چرا که در صورت خریداری خانه‌ای قدیمی مجبور است تنها با گذشت چند سال خانه را تعویض کند. همچنین اگر فرد به دنبال ساخت‌وساز خانه‌ی موردنظر باشد، مطابق با سن خانه می‌تواند از تسهیلات مسکن برای نوسازی و بازسازی خانه استفاده کند.

1 دیدگاه در “نحوه محاسبه سن املاک و آپارتمان

  1. oprol evorter گفت:

    The crux of your writing whilst appearing reasonable originally, did not work very well with me after some time. Someplace within the paragraphs you were able to make me a believer but just for a short while. I nevertheless have got a problem with your jumps in logic and you would do nicely to fill in those gaps. In the event that you actually can accomplish that, I would surely end up being fascinated.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *